اسلاید شو

شماره چهار نشریه مکانیزم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز منتشر شد.

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 30
  • بازديد ماه : 100
  • بازديد کلي : 3,735

درخواست دانشجویان

فرم درخواست نشریه

شماره چهار  نشریه " مکانیزم "   به صاحب امتیاز : بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با مدیر مسئول: امین شهبازی  و سردبیر: فاطمه نجفی منتشر شد.

در بخشی از این نشریه آمده است:

معرفی دستگاه MRI :

روش تصویر برداری با تشدید مغناطیسی Magnetic Resonance Imaging  که آن را به اختصار ام آر آی  یا MRI می‌نامند ، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تصویر برداری در صنعت پزشکی به شمار می‌آید. با کمک این روش تصویر برداری ، که با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر می‌توان تصاویر بافت‌های درونی بدن را مشاهده و شرایط آن‌ها را از نظر عملکرد و سایر موارد ارزیابی و بررسی نمود . در طی فرآیند تصویر برداری توسط ام آر آی ، به هیچ عنوان از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود ، بنابراین می‌توان گفت ام آر آی خطری برای بدن بیمار نخواهد داشت.

امواج مورد استفاده در ام آر آی از جنس امواج رادیویی و مغناطیسی هستند که ضرری برای بدن ندارند. ام آر آی از این واقعیت فیزیکی استفاده میکند که پروتون هایی که در هسته اتم ها قرار گرفته اند مانند کره زمین در حول محور و با سرعت زیادی میچرخند و در نتیجه یک  میدان معناطیسی در اطراف خود تشکیل میدهند. در ام آر آی بیمار در یک میدان مغناطیسی بسیار قوی قرار میگیرد.

این میدان موجب می شود  محور چرخش پروتون های هسته اتم ها در تمام بافت های بدن  ( بخصوص پروتون هایی که در هسته مولکول آب قرار دارند) . در امتداد خطوط میدان مغناطیسی ام آر آی قرار گیرند. سپس امواج رادیویی خاصی به سوی بدن بیمار تابانده میشود. این امواج که بصورت پالس فرستاده میشوند موجب میگردند تا محور چرخش پروتون ها کمی تغییر کند. با اتمام پالس رادیویی، محور چرخش پروتون مجددا در امتداد خطوط میدان مغناطیس برمیگردد. این برگشت موجب ایجاد یک موج رادیویی  (الکترومغناطیسی) جدید میشود.

سپس این امواج رادیویی ثانویه که از تک تک پروتون ها ساطع میشوند  توسط گیرنده های دستگاه ام آر آی دریافت شده و به کامپیوتر آن ارسال میگردند ؛ که کامپیوتر ام آر آی بسیار پرقدرت و با توان محاسباتی بالا است . در این کامپیوتر امواج دریافت شده به سرعت تحلیل شده و سپس تصاویری براساس این تحلیل ها  ساخته میشود که پزشک آنها را بر روی مانیتور دستگاه میبیند و در صورت لزوم آنها را چاپ میکند. در کامپیوتر ام آر آی مشخص میشود که چه جاهایی از بدن موج رادیویی بیشتری از خود ساطع کرده اند.

هرچه شدت موج دریافتی از نقطه ای از بدن بیشتر باشد نشانه تراکم بیشتر پروتون در آن نقطه است و چون فراوان ترین اتم بدن که پروتون دارد اتم هیدروژنی است که در مولکول آب قرار دارد پس هرجایی که موج رادیویی بیشتری ارسال کرده است در واقع آب بیشتری داشته است. در واقع کاری که ام آر آی انجام میدهد این است که نشان دهد در چه نقاطی ار بدن آب بیشتری وجود دارد. چون غلظت مولکول آب ...

جهت ادامه مطالب فیلترشکن خود را روشن و سپس روی " فایل " کلیک کنید

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

نظرسنجی

وبلاگ جدید بدون تعارف دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟

بولتن دانشگاه آزاد اسلامی

ابزار رایگان وبلاگ